ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 110/08
15 грудня 2010 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Павленко В.В., Петренко В.М., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Демчишен В.В., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Фомін О.В.
Відсутні: Подгорний С.П., Надоша О.В.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Цибенко П.С. – народний депутат України;
Карп Г.В. – Директор Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України;
Одарич С.О. – Черкаський міський голова;
Козирєв П.Г. – Український міський голова Київської області;
Слобожан О.В. – консультант Центру правової допомоги АМУ;
Батченко Ж.Г. – начальник відділу аналізу, моніторингу, матеріального та організаційного забезпечення Департаменту легалізації об'єднань громадян, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформагентств Міністерства юстиції України;
Шевченко О.О. – заступник Начальника Головного управління державної служби України;
Шевель В.Б. – Керівник юридичного управління Апарату ВР АРК;
Фікс Є.З. – Голова Постійної комісії з організації роботи ВР АРК і зв’язків з громадськістю;
Івашина Ю.Ю. – Головний спеціаліст Департаменту регіональної політики та місцевого самоврядування секретаріату КМУ;
Пітцик М.В. – Віце-президент з виконавчої роботи Асоціації міст України;
Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Крот Ю.Ф. – головний консультант відділу висвітлення діяльності Верховної Ради України (інформаційне управління);
Тимкович Б.Р. – головний спеціаліст Департаменту регіональної політики та місцевого самоврядування Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Кожина А.В. – позаштатний консультант Комітету.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Закону про Державний бюджет України на 2011 рік (реєстр.№7000, КМУ, М.Я.Азаров).
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр.№7078, н.д. П.Цибенко).
3. Про проект Закону про почесне звання України "Місто військової слави" (реєстр.№7079, н.д. П.Цибенко).
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим" (щодо граничного віку перебування на державній службі виборних посадових осіб Верховної Ради Автономної Республіки Крим) (реєстр.№7228, н.д. О.Черноморов, А.Горбатюк, С.Гордієнко, В.Сінченко).
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр.№1467, друге читання).
6. Про правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
7. Про депутатський запит народного депутата України І.Шарова щодо прискорення розгляду та прийняття Верховною Радою України Закону України “Про великий Державний Герб України” у зв’язку з необхідністю затвердження на законодавчому рівні встановлених Конституцією України державних символів та про круглий стіл Комітету «Державні символи України: минуле, сучасне, майбутнє».
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував висловити зауваження і пропозиції до нього.
О.Омельченко на прохання автора законодавчої ініціативи, народного депутата України П.Цибенка вніс пропозицію розглянути питання про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр. № 7078) та про проект Закону про почесне звання України "Місто військової слави" (реєстр. № 7079) першим та другим відповідно за черговістю розгляду питань порядку денного засідання Комітету.
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко вніс пропозицію включити до проекту порядку денного та розглянути третім за черговістю питання про проект Закону про звання «Місто-герой» (реєстр. №6016, н.д. Б.Дейч, О.Черноморов), оскільки цей законопроект тісно пов’язаний із предметом регулювання законопроектів за реєстр. №№7078, 7079.
Пропозицію підтримано.
С.Гордієнко поінформував присутніх про звернення до Комітету Голови Львівської обласної ради з проханням роз’яснити, чи правомірно встановлювати регламентом місцевої ради мінімальну чисельність депутатської фракції відповідної ради. Зазначена проблематика правозастосування видається важливою і актуальною для всієї системи органів місцевого самоврядування України, тому, з метою її всебічного розгляду, доцільно було б попередньо звернутися до Інституту законодавства Верховної Ради України, Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства юстиції України з проханням висловити свою точку зору на застосування деяких положень Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» з можливістю розгляду питання на наступному засіданні Комітету.
Пропозицію підтримано.
М.Трайдук запропонував присутнім членам Комітету внести до проекту денного засідання Комітету питання щодо нагородження Грамотою Верховної Ради України Бошицького Юрія Ладиславовича, ректора Київського університету права НАН України, кандидата юридичних наук, професора, позаштатного консультанта Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Пропозицію підтримано.
Голова Комітету запропонував прийняти оновлений проект порядку денного засідання Комітету за основу та в цілому з такою послідовністю питань:
1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр. № 7078, н.д. П.Цибенко).
2. Про проект Закону про почесне звання України "Місто військової слави" (реєстр. № 7079, н.д. П.Цибенко).
3. Про проект Закону про звання "Місто-герой" (реєстр. № 6016, н.д. Б.Дейч, О.Черноморов).
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим" (щодо граничного віку перебування на державній службі виборних посадових осіб Верховної Ради Автономної Республіки Крим) (реєстр. № 7228, н.д. О.Черноморов, А.Горбатюк, С.Гордієнко, В.Сінченко).
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр. №1467, друге читання).
6. Про проект Закону про Державний бюджет України на 2011 рік (реєстр. № 7000, КМУ, М.Я.Азаров).
7. Про правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
8. Про депутатський запит народного депутата України І.Шарова щодо прискорення розгляду та прийняття Верховною Радою України Закону України “Про великий Державний Герб України” у зв’язку з необхідністю затвердження на законодавчому рівні встановлених Конституцією України державних символів та про круглий стіл Комітету «Державні символи України: минуле, сучасне, майбутнє».
9. Про підтримку нагородження Грамотою Верховної Ради України Бошицького Юрія Ладиславовича, ректора Київського університету права НАН України, кандидата юридичних наук, професора, позаштатного консультанта Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр.№7078, н.д. П.Цибенко).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується шляхом внесення доповнень до статті 10 Закону України “Про державні нагороди України” встановити почесне звання “Місто військової слави” з метою присвоєння такого почесного звання містам України, на територіях яких або поблизу від яких в ході жорстких битв Великої Вітчизняної війни захисники Вітчизни виявили мужність, стійкість та масовий героїзм. Він ознайомив присутніх з висновками щодо законопроекту інших комітетів Верховної Ради України та Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів підтримує ініціативу автора і рекомендує Верховній Раді України зазначений проект Закону за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу, оскільки вважає, що прийняття законопроекту дозволить активізувати військово-патріотичну роботу та виховання майбутніх поколінь на героїчних прикладах і традиціях, виявлених народом у боротьбі з фашизмом.
Комітет з питань національної безпеки та оборони в цілому підтримуючи запровадження такого почесного звання, водночас вважає недоцільним внесення з цією метою змін до Закону України “Про державні нагороди України”. Більш доцільним, на думку Комітету, є прийняття окремого закону для встановлення такого звання та визначення правових основ його присвоєння. Отже, Комітет з питань національної безпеки та оборони пропонує даний проект Закону за результатами розгляду його в першому читанні відхилити.
Комітет з питань правової політики, проаналізувавши законопроект на відповідність Конституції України, зазначає, що він не містить суперечливих ознак щодо положень Основного Закону України. Водночас Комітет звертає увагу, що законодавча ініціатива, запропонована автором, не узгоджується з низкою положень Закону України “Про державні нагороди України”. Враховуючи викладене, Комітет з питань правової політики вважає за доцільне рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект при його розгляді в першому читанні відхилити.
Комітет з питань бюджету у своєму висновку до законопроекту звертає увагу, що встановлення нового почесного звання має супроводжуватися виготовленням документів, що посвідчують нагородження пам’ятних знаків, на виготовлення яких у Законі про Державний бюджет України, як правило, передбачаються кошти за відповідною бюджетною програмою. Таким чином, оскільки запровадження зазначеного почесного звання призведе до збільшення видатків державного бюджету, у разі прийняття відповідного закону до 15 липня 2011 року він має вводитися в дію не раніше 1 січня 2012 року, а після 15 липня 2011 року – не раніше 1 січня 2013 року (або 1 січня наступного за цим року залежно від прийняття закону).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає, що концепція законопроекту не узгоджується з ідеологією чинного Закону України “Про державні нагороди України” і за результатами розгляду у першому читанні його доцільно відхилити.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, П.Цибенко.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр. №7078), поданий народним депутатом України П.Цибенком, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, секретарю Комітету С.Гордієнку.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про проект Закону про почесне звання України "Місто військової слави" (реєстр. №7079, н.д. П.Цибенко).
Доповідач зазначив, що законопроектом за реєстр. №7079 пропонується визначити правові засади та порядок присвоєння містам України почесного звання України "Місто військової слави", а також особливості їхнього правового статусу. Він ознайомив присутніх з висновками щодо законопроекту інших комітетів Верховної Ради України та Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України, проаналізувавши зазначений законопроект на відповідність його вимогам Регламенту Верховної Ради України, у своєму висновку зазначив, що законопроект внесений з порушеннями вимог частини третьої статті 93 Регламенту, згідно з якою у разі внесення законопроекту, реалізація якого впливає на видаткову та/або доходну частину державного чи місцевих бюджетів, до нього повинно додаватися фінансово-економічне обґрунтування та пропозиція щодо покриття цих витрат. Такі матеріали до законопроекту не додано.
Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів у своєму висновку до законопроекту підтримує ініціативу автора і рекомендує Верховній Раді України зазначений проект Закону за результатами розгляду його в першому читанні прийняти за основу, оскільки вважає, що прийняття законопроекту дозволить активізувати військово-патріотичну роботу та виховання майбутніх поколінь на героїчних прикладах і традиціях, виявлених народом у боротьбі з фашизмом.
Комітет з питань національної безпеки та оборони, розглянувши законопроект на своєму засіданні, пропонує за результатами розгляду його в першому читанні відхилити.
Комітет з питань правової політики, проаналізувавши законопроект на відповідність Конституції України, зазначає, що він не містить ознак, які б свідчили про невідповідність його положень Основному Закону України. Водночас Комітет звертає увагу, що врегулювання окремим законом питань, запропонованих законопроектом, є недоцільним. Враховуючи викладене, Комітет з питань правової політики рекомендує зазначений законопроект при його розгляді в першому читанні відхилити.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає, що концепція даного законопроекту не узгоджується з ідеологією чинного Закону України “Про державні нагороди України”. Водночас, на думку управління, викликає заперечення пропозиція щодо присвоєння звання “Місто військової слави” тим містам України, які вже мають звання “Місто-герой” (частина перша статті 1). Отже, управління вважає за доцільне зазначений законопроект за результатами його розгляду в першому читанні відхилити.
С.Гордієнко поінформував членів Комітету, що підкомітет з питань державного будівництва погодився з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо законопроекту за реєстр. №7079 та пропонує Комітету рекомендувати Верховній Раді України відхилити його за наслідками розгляду в першому читанні.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, П.Цибенко.
За наслідками обговорення питання на голосування було поставлено пропозицію підкомітету щодо відхилення законопроекту.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 7 народних депутатів України, “Не брали участі у голосуванні” - 7 народних депутатів України .
Рішення не прийнято.
Секретар Комітету С.Гордієнко запропонував членам Комітету визначитися шляхом голосування щодо пропозиції про повернення даного законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про почесне звання України “Місто військової слави” (реєстр. № 7079), поданий народним депутатом України П.Цибенком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
При цьому Комітет запропонував автору зазначеного законопроекту при його доопрацюванні врахувати основні положення проекту Закону про звання “Місто-герой” (реєстр. № 6016 від 29.01.2010 р.), поданого народними депутатами України Б.Дейчем, О.Черноморовим.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, секретарю Комітету С.Гордієнку.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 11 народних депутатів України, “Не брали участі в голосуванні” - 3 народних депутати України (Ю.Ключковський, В.Петренко, О.Боднар).
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету О.Черноморова про проект Закону про звання "Місто-герой" (реєстр. № 6016, н.д. Б.Дейч, О.Черноморов).
О.Черноморов зазначив, що розроблений ним спільно із народним депутатом України Б.Дейчем законопроект за реєстр. №6016 визначає правові засади та порядок присвоєння містам України почесного звання України “Місто-герой”, а також особливості їх правового статусу. Він підкреслив, що запровадження саме такого звання дозволить забезпечити історичну спадкоємність щодо вже існуючих звань міст-героїв, дозволить підняти на новий рівень патріотичне виховання молоді на прикладах героїзму минулих поколінь.
Секретар Комітету С.Гордієнко ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо законопроекту, в якому зауважувалося, що врегулювання питання про присвоєння містам України почесного звання України “Місто-герой” не потребує обов’язкового прийняття окремого закону, а може бути вирішене шляхом внесення відповідних змін до Закону України “Про державні нагороди” та містилася пропозиція щодо відхилення законопроекту за результатами його розгляду в першому читанні.
С.Гордієнко поінформував членів Комітету про рішення підкомітету з питань державного будівництва щодо законопроекту за реєстр. №6016, відповідно до якого, зазначений законопроект доцільно відхилити.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Члени Комітету звернули увагу, що поданий законопроект не вповні враховує конституційний статус вищих органів державної влади, містить зайву деталізацію та внутрішню суперечливість термінології, яка не узгоджується із законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».
Також наголошувалося, що більшість положень даного законопроекту фактично співпадає із положеннями законопроекту за реєстр. №7079, внесеного народним депутатом П.Цибенком. При цьому була висловлена пропозиція щодо доцільності врахування норм проекту Закону про звання “Місто-герой” (реєстр. №6016) під час доопрацювання автором проекту Закону про почесне звання України “Місто військової слави” (реєстр. №7079).
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України “Про звання “Місто-герой” (реєстр. №6016), поданий народними депутатами України Б.Д.Дейчем, О.М.Черноморовим, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України - Секретарю Комітету С.В.Гордієнку.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 11 народних депутатів України, “Утрималися” - 2 народних депутати України (О.Боднар, О.Черноморов), “Не брав участі в голосуванні” - 1 народний депутат України (Ю.Ключковський).
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим" (щодо граничного віку перебування на державній службі виборних посадових осіб Верховної Ради Автономної Республіки Крим) (реєстр.№7228, н.д. О.Черноморов, А.Горбатюк, С.Гордієнко, В.Сінченко).
Доповідач зазначив, що законопроектом пропонується запровадити норму щодо непоширення обмеження граничного віку перебування на державній службі на виборних посадових осіб Верховної Ради Автономної Республіки Крим та закріпити на законодавчому рівні право Голови Верховної Ради Автономної Республіки Крим самостійно добирати помічників, радників (патронатну службу).
За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України запропонований законопроект за результатами розгляду в першому читанні доцільно відхилити та пропонується розв’язувати порушену проблему шляхом надання службовцям органів влади Автономної Республіки Крим статусу посадових осіб місцевого самоврядування.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України вважає, що законопроект внесений з порушенням Регламенту Верховної Ради України через відсутність фінансово-економічного обґрунтування (розрахунку розміру витрат) та пропозиції щодо покриття цих втрат.
Підкомітет не може погодитись із зазначеними висновками, оскільки:
- у частині першій статті 33 Конституції Автономної Республіки Крим йдеться про порядок віднесення згаданих виборних посад до відповідних категорій посад державних службовців, а не про поширення на відповідних виборних посадових осіб в повному обсязі статусу державних службовців;
- аналіз чинного законодавства з питань статусу депутатів, у тому числі, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим (стаття 9 Закону України «Про статус депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим»), дає підстави стверджувати, що жодний з таких законодавчих актів не містить обмежень щодо граничного віку як для обрання, так і для здійснення повноважень на певних посадах;
- виборні посадові особи Верховної Ради Автономної Республіки Крим займають посади у представницькому органі (органі влади) автономії, а не в державному органі чи органі місцевого самоврядування, зважаючи на що існують певні особливості проходження ними відповідної служби, що має бути чітко врегульовано законом;
- реалізація запропонованих у законопроекті змін, у тому числі, щодо патронатної служби, не потребуватиме додаткових видатків з державного бюджету, оскільки фінансування витрат на відповідні потреби здійснюватиметься в межах коштів, передбачених на забезпечення діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим згідно із статтею 17 Закону України «Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим».
Комітет з питань бюджету також вважає, що законопроект не матиме впливу на дохідну та видаткову частини державного та місцевого бюджетів та у разі прийняття його норми можуть набирати чинності з дня опублікування.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Є.Фікс.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VІ, проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим» (щодо граничного віку перебування на державній службі виборних посадових осіб Верховної Ради Автономної Республіки Крим), внесений народними депутатами України О.Черноморовим, А.Горбатюком, С.Гордієнком, В.Сінченком (реєстр. №7228 від 07.10.2010 р.), за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.
2. Доручити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати даний законопроект до другого читання.
3. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію члена Комітету О.Фоміна про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр.№1467, друге читання)
Доповідач нагадав присутнім, що проект Закону про внесення змін до Закону України “Про політичні партії в Україні” щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми (реєстр. №1467), було прийнято за основу 23 червня 2009 року. До законопроекту надійшло 6 пропозицій від народних депутатів України, які розглянули на засіданні підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян. За наслідками розгляду підготовлено відповідну порівняльну таблицю та пропонується проект рішення Комітету з цього питання.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Ж.Батченко.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про політичні партії в Україні” щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми (реєстр. № 1467) в другому читанні прийняти його в другому читанні та в цілому відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України С.П.Подгорному.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 11 народних депутатів України, “Проти” - 2 народних депутати України (С.Гордієнко, В.Петренко), “Утрималися” - 1 народний депутат України (В.Павленко).
Рішення прийнято.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленка про проект Закону про Державний бюджет України на 2011 рік (реєстр.№7000, КМУ, М.Я.Азаров).
Доповідач зазначив, що проект Закону про Державний бюджет України на 2011 рік (реєстр. № 7000), поданий Кабінетом Міністрів України, було прийнято Верховною Радою України за основу 14 грудня 2010 року. У зв’язку із порушенням передбачених Бюджетним кодексом України порядку і строків розгляду законопроектів щодо Державного бюджету України на відповідний рік, Верховна Рада України також прийняла Постанову «Про процедуру та особливості розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2011 рік», якою визначила 19 грудня 2010 року граничним терміном внесення пропозицій до згаданого законопроекту.
В.Павленко запропонував обговорити законопроект і за наслідками обговорення сформулювати пропозиції Комітету та направити їх до Комітету з питань бюджету для розгляду та врахування.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, представники Міністерства фінансів України, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій із всеукраїнським статусом.
Підтримуючи задеклароване прагнення до зміцнення фінансової самостійності органів місцевого самоврядування, зростання ресурсів на виконання власних самоврядних повноважень, збільшення бюджетів розвитку присутні, водночас, висловили стурбованість зменшенням частки місцевих бюджетів у зведеному бюджеті держави та занепокоєння станом справ у сфері фінансового забезпечення делегованих повноважень, що може мати критичні наслідки для стабільності соціально-економічної ситуації на місцях, погіршення якості послуг, котрі надаються органами місцевого самоврядування, зниження рівня життя людей.
В ході обговорення загальну підтримку отримали пропозиції щодо збільшення загального обсягу дотації вирівнювання на 18,3 млрд. грн., яка у проекті Державного бюджету України на 2011 рік передбачена у обсягах, менших аніж поточного року і не враховує низку важливих факторів, у тому числі прогнозованих Кабінетом Міністрів України індексу інфляції (8,90%) та зростання фондів оплати праці (15,3%). Доведені на сьогодні показники не забезпечують потреби навіть у річних видатках на заробітну плату працівників бюджетних установ, що фінансуються з місцевих бюджетів. Йдеться в першу чергу про дитячі дошкільні заклади і середні школи, ФАПи, районні та міські поліклініки і лікарні, будинки культури і бібліотеки.
Також йшлося про необхідність збільшення вдвічі обсягів субвенції місцевим бюджетам на надання пільг із послуг зв’язку та інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот) та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, передбачені у додатках №№3,7 до законопроекту.
Члени Комітету пропонували забезпечити фінансування з Державного бюджету України запланованих на 2011 рік заходів Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2010 року №1090, а також передбачити кошти в обсязі 3 млн. грн. на реалізацію у 2011 році бюджетної програми фінансування підтримки статутної діяльності Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування».
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити пропозиції Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2011 рік (реєстр. №7000), прийнятого Верховною Радою України за основу 14 грудня 2010 року (додаються).
2. Направити зазначені пропозиції до Комітету з питань бюджету для розгляду і врахування в ході подальшої роботи над законопроектом.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 10 народних депутатів України, “Проти” - 2 народних депутати України (О.Боднар, В.Петренко), “Утрималися” - 2 народних депутати України (В.Павленко, О.Фомін)
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
Доповідач зазначив, що необхідність у висловленні правової позиції Комітету з проблематики найменування і перейменування населених пунктів викликана численними зверненнями, які надходять на адресу Верховної Ради України та Комітету, і пов’язана з розбіжностями у розумінні та застосуванні окремих норм чинного законодавства з питань найменування і перейменування населених пунктів.
Відповідно до пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України поруч із утворенням і ліквідацією районів, встановленням і зміною меж районів і міст, віднесенням населених пунктів до категорії міст належить також найменування і перейменування населених пунктів і районів.
На сьогоднішній день зазначене питання регулюється Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про всеукраїнський та місцеві референдуми», «Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим», Конституцією Автономної Республіки Крим та Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженим Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12 березня 1981 року, в частині, що не суперечить Конституції та законам України.
Підкомітет акцентує особливу увагу на тій обставині, що чинне законодавство не передбачає такої правової категорії, як уточнення найменувань населених пунктів, хоча вона існувала у правовому полі держави до набрання чинності Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року і застосовувалася обласними радами до найменувань селищ міського типу і сільських населених пунктів. Отже конституційний термін «перейменування» охоплює всі можливі випадки зміни назв населених пунктів, в тому числі заміна, додавання чи вилучення навіть однієї літери, вживання дефісів, апострофів тощо. Таким чином, будь-яка зміна назви населеного пункту повинна кваліфікуватися як його перейменування і має здійснюватися лише за рішенням Верховної Ради України.
Слід зазначити, що 31 травня 2005 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про географічні назви», яким було визначено правові основи регулювання відносин та діяльності, пов’язаних із встановленням назв географічних об’єктів, а також унормуванням, обліком, реєстрацією, використанням та збереженням географічних назв. Відповідно до частини п’ятої статті 8 зазначеного Закону передбачається, що пропозиції та рішення органів державної влади щодо найменування або перейменування географічних об’єктів направляються на відповідну експертизу до спеціально уповноваженого органу з географічних назв в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Однак, доводиться констатувати, що Закон України «Про географічні назви» не має відношення до механізму реалізації повноважень Верховної Ради України у сфері найменування і перейменування населених пунктів і не містить відповідного порядку. Про це свідчить частина шоста статті 8 даного Закону: «Порядок найменування та перейменування географічних об'єктів, що складають систему адміністративно-територіального устрою України, визначається окремим законом». Отже нормативно-правовим актом, покликаним врегулювати порядок найменування і перейменування населених пунктів, повинен стати саме закон. Причому йдеться про закон, відмінний від Закону України «Про географічні назви».
Не заперечуючи проти необхідності експертизи пропозицій та рішень органів влади щодо найменування і перейменування населених пунктів, слід передбачити, що така експертиза має стати органічною складовою загального порядку найменування і перейменування населених пунктів, визначеного нормами майбутнього закону. При цьому висновки експертів доцільно робити і вони мають бути відомі ще на етапі прийняття рішень сільських, селищних, міських рад, оскільки саме на цьому рівні проводиться з’ясування думки населення, місцеві референдуми, що потребують суттєвих витрат і без того незначних коштів місцевих бюджетів. Тому дуже важливо, щоб територіальні громади були інформовані про результати експертизи і здійснювали усвідомлене волевиявлення. Вказану проблему суб’єктам права законодавчої ініціативи необхідно враховувати при розробці відповідного законопроекту, а Комітету і Верховній Раді України – в ході його подальшого опрацювання.
Отже на сьогодні, з огляду на чинну нормативно-правову основу, для вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими радами до Верховної Ради України мають подаватися такі документи.
Подання Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради, Київської та Севастопольської міської ради з обґрунтуванням пропонованого найменування і перейменування населеного пункту, ухвалене на сесії відповідної ради.
При цьому, з метою забезпечення комплексного інформування Верховної Ради України обґрунтування має містити посилання на географічні, історичні, національно-культурні, побутові та інші вагомі чинники, що стали передумовою відповідної ініціативи.
До подання повинні додаватися:
- рішення районної або міської (міст республіканського в Автономній Республіці Крим і обласного значення) ради, рішення відповідної сільської, селищної, міської (міст районного значення) ради щодо найменування і перейменування населеного пункту, прийняті з урахуванням думки громадян відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про всеукраїнський та місцеві референдуми»;
- соціально-економічна характеристика населеного пункту;
- схематична карта місцевості із зазначенням новоутвореного населеного пункту в разі його найменування.
Також слід особливо вказати, що вирішуючи комплекс питань, пов’язаних із найменуванням і перейменуванням населених пунктів, органи влади зобов’язані керуватися та дотримуватися фундаментального припису частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В.Демчишен запропонував проект рішення Комітету щодо правової позиції, підготовлений у підкомітеті з питань державного будівництва.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів (додається).
2. Направити це рішення Віце-прем'єр-міністру України - Міністру регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Тихонову В.М., Голові Верховної Ради Автономної Республіки Крим, головам обласних рад, Голові Севастопольської міської ради, Управлінню по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
В.Демчишен наголосив, що для оперативної підготовки Комітетом для розгляду Верховною Радою України проекту Постанови з даної проблематики, при направленні листів Голові Верховної Ради Автономної Республіки Крим, головам обласних рад, Голові Севастопольської міської ради вказати що подання пропозицій щодо найменування і перейменування населених пунктів, які можуть бути ініційовані на території областей бажано надіслати до Комітету до 1 квітня 2010 року. Доручити секретаріату Комітету при підготовці листів вказати, що органи місцевого самоврядування мають взяти до уваги інформацію, що під час підготовки зазначеного вище проекту Постанови Верховної Ради України будуть враховуватись лише матеріали, що містять формулювання про найменування і перейменування населених пунктів, а подання щодо уточнення назв населених пунктів, в тому числі подані до 15 грудня 2010 року, не відповідають чинному законодавству і Комітетом не розглядатимуться.
Пропозицію підтримано одноголосно.
8.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про депутатський запит народного депутата України І.Шарова щодо прискорення розгляду та прийняття Верховною Радою України Закону України “Про великий Державний Герб України” у зв’язку з необхідністю затвердження на законодавчому рівні встановлених Конституцією України державних символів та про круглий стіл Комітету «Державні символи України: минуле, сучасне, майбутнє».
Доповідач поінформував членів Комітету щодо ситуації, яка склалася та нагадав присутнім про те, що на розгляді Комітету знаходиться проект Закону України “Про великий Державний Герб України” (реєстр. № 5118), поданий 10 вересня 2009 року до Парламенту України народними депутатами О.Білозір, К.Ващук, Г.Герман.
Майже одночасно з цим законопроектом до Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України на чолі з Ю.Тимошенко було подано альтернативний проект Закону про Державний Герб України (реєстр. № 5118-1), який на сьогодні вважається відкликаним відповідно до частини третьої статті 105 Закону України “Про Регламент Верховної Ради України”.
Ескіз Державного Герба України, запропонований 18 вересня 2009 року Кабінетом Міністрів України, був визначений за результатами повторного проведення конкурсу на кращий ескіз великого Державного Герба України, оголошеного на підставі відповідного Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2007 року № 283-р. На виконання Указу Президента України В.Ющенка від 17 січня 2008 року № 28/2008 “Про деякі заходи щодо прискорення підготовки законопроекту про Державний Герб України” Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2008 р. № 338-р “Деякі питання підготовки законопроекту про Державний Герб України” (із внесеними згодом змінами) було востаннє затверджено склад Комісії з підготовки та проведення конкурсу на кращий ескіз великого Державного Герба України.
Як зауважив доповідач, подання двох вищевказаних законопроектів викликало значний суспільний резонанс і засвідчило, що проблема із великим Державним Гербом України хвилює надзвичайно широкі кола громадськості, є актуальною, а запропоновані варіанти рішень так і не стали елементом консолідації та суспільної згоди.
З метою визначення подальших кроків щодо розгляду законопроекту про великий Державний Герб України (реєстр. № 5118), підкомітет з питань державного будівництва вважав би за доцільне від імені Комітету звернутися до Прем’єр-міністра України М.Азарова з проханням поінформувати Комітет про діяльність Комісії з підготовки та проведення конкурсу на кращий ескіз великого Державного Герба України, її склад та бачення діючого Уряду України шляхів розв’язання проблеми, яка постала навколо великого Державного Герба України.
Пропозицію підтримано одноголосно.
9.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф. з пропозицією про підтримку нагородження Грамотою Верховної Ради України Бошицького Юрія Ладиславовича, ректора Київського університету права НАН України, кандидата юридичних наук, професора, позаштатного консультанта Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Доповідач ознайомив присутніх із вимогами Положення про Почесну грамоту та Грамоту Верховної Ради України, затвердженого Постановою Верховної Ради України №3216-IV від 15 грудня 2005 року, нагадав про основні досягнення кандидата на нагородження та запропонував підтримати пропозицію.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. За значний особистий внесок у розвиток юридичної освіти, удосконалення Болонської системи навчання в Україні та підготовку аспірантів у галузі правознавства, звернутися до Верховної Ради України з пропозицією про підтримку нагородження Грамотою Верховної Ради України Бошицького Юрія Ладиславовича, ректора Київського університету права НАН України, кандидата юридичних наук, професора, позаштатного консультанта Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
Голова Комітету О.ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
15.12.2010 року
1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр.№7078, н.д. П.Цибенко).
2. Про проект Закону про почесне звання України "Місто військової слави" (реєстр.№7079, н.д. П.Цибенко).
3. Про проект Закону про звання "Місто-герой" (реєстр.№6016, н.д. Б.Дейч, О.Черноморов).
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим" (щодо граничного віку перебування на державній службі виборних посадових осіб Верховної Ради Автономної Республіки Крим) (реєстр. № 7228, н.д. О.Черноморов, А.Горбатюк, С.Гордієнко, В.Сінченко).
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр. №1467, друге читання).
6. Про проект Закону про Державний бюджет України на 2011 рік (реєстр. № 7000, КМУ, М.Я.Азаров).
7. Про правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
8. Про депутатський запит народного депутата України І.Шарова щодо прискорення розгляду та прийняття Верховною Радою України Закону України “Про великий Державний Герб України” у зв’язку з необхідністю затвердження на законодавчому рівні встановлених Конституцією України державних символів та про круглий стіл Комітету «Державні символи України: минуле, сучасне, майбутнє».
9. Про підтримку нагородження Грамотою Верховної Ради України Бошицького Юрія Ладиславовича, ректора Київського університету права НАН України, кандидата юридичних наук, професора, позаштатного консультанта Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.